Thursday, September 25, 2008

Islam Di Dunia Melayu: Mengimbau Sejarah dan Mendepani Realiti


Islam di alam Melayu mempunyai tautan dan susur galur sejarah yang amat panjang. Malahan teori kedatangan Islam ke dunia Melayu juga masih diperdebatkan lagi kerana terdapat banyak fakta daripada ahli-ahli sejarah yang masing- masing mempunyai bukti bagi menyokong segala fakta yang diberikan. Maka, tinggal pada kita untuk menerima mana satu fakta untuk dijadikan sumber rujukan.


Di sini bukan pertikaian mengenai kedatangan Islam yang ingin dibicarakan, tetapi bagaimana Islam dapat diserap ke alam Melayu dan cabarannya pada masa kini. Salah satu kaedah penyebaran syiar Islam ialah melalui media dakwah. Terbukti kaedah ini berkesan apabila Parameswara selaku raja Melaka memeluk Islam dan menukar namanya kepada Sultan Megat Iskandar Shah.


Implikasi penting daripada peristiwa tersebut mengakibatkan rakyat Melaka di zaman itu menerima Islam beramai-ramai serta menjadikannya cara hidup mereka. Apa yang pasti kini, Islam dan Melayu mempunyai satu pautan yang sangat erat dan istimewa sehingga undang-undang ditakrif dalam Perlembagaan Malaysia sebagai Melayu itu semestinya Islam...

No comments: